Zarządzanie informacją w internecie
SEO (Search Engine Optimization)
to proces, którego celem jest zwiększenie pozycji strony www w darmowych (naturalnych, organicznych) wynikach wyszukiwania. Zajęcie pierwszych miejsc na listach wyszukiwania (SERP, z ang. Search Engine Result Page) pozwala na zwiększenie liczby odwiedzin witryny, a tym samym wzrost liczby wejść, popularności marki czy też dochodu ze sprzedaży usług lub produktów. SEO oznacza optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarek. Na rynkach zagranicznych dotyczy również pozycjonowania. Natomiast w Polsce obejmuje wprowadzenie poprawek na stronie, które dopiero w połączeniu z pozyskiwaniem linków do niej składają się na pozycjonowanie w dokładnym tego słowa znaczeniu. SEO stanowi strategię marketingu internetowego, która próbuje przewidywać „zachowań” wyszukiwarki internetowej, badać zapytania użytkowników i słowa kluczowe. Optymalizacja witryny może uwzględniać opracowanie unikalnych treści i edycję kodu witryny w celu zwiększenia jej znaczenia dla określonych słów kluczowych, a także likwidację przeszkód w indeksowaniu strony przez wyszukiwarki.
Real Time Marketing
to po prostu marketing czasu rzeczywistego, który odbywa się tu i teraz. Ten nieco enigmatyczny opis oznacza po prostu, że Real Time Marketing jest sposobem prowadzenia kampanii marketingowych w oparciu o jakieś ważne, donośne i popularne wydarzenia ze świata sporu, rozrywki, polityki itp. Nie ma znaczenia charakter zjawiska, a jego doniosłość. Może to być zarówno premiera filmu, jak i jakieś wydarzenie z wyborów prezydenckich. Najważniejsze, żeby nawiązać do tego w taki sposób, żeby wszyscy wiedzieli co autor miał na myśli.
Marketing wirusowy (ang. viral marketing)
to „strategia, której celem jest przedstawienie odbiorcom komunikatu komercyjnego i zaangażowanie odbiorców w jego powielanie i rozprzestrzenianie”. Inaczej mówiąc: marketing wirusowy polega na stworzeniu komunikatu, który będzie tak atrakcyjny dla odbiorcy, że będzie on chciał dzielić się tym komunikatem z innymi (rodziną, znajomymi, innymi użytkownikami sieci itp.), czyli będzie „zarażał” tym komunikatem swoje otoczenie. Istotne jest przy tym, że w marketingu wirusowym chodzi o przekazywanie pozytywnych doświadczeń związanych z daną firmą lub produktem. Jest to o tyle ważne, że konsumenci znacznie chętniej przekazują negatywne niż pozytywne opinie o marce lub produkcie.
User-generated content
to autorskie treści, które tworzą i publikują użytkownicy, przede wszystkim w internecie. UGC to przede wszystkim wpisy blogowe, tweety, zdjęcia (w tym zdjęcia produktów), video, podcasty, teksty stanowiące fanfiction itp. powinien spełniać następujące wymogi:
publikacja – musi on zostać opublikowany. Najczęściej używanymi nośnikami są strony internetowe i media społecznościowe. Tego rodzaju content powinien być dostępny dla szerszej publiczności, zatem spod tej definicji wyjęty jest content dystrybuowany na przykład poprzez e-mail lub SMS.
wkład twórczy – UGC musi być, przynajmniej częściowo, efektem twórczej pracy użytkownika. Natomiast może być to zarówno zupełnie nowy content, jak i twórcza adaptacja już istniejącej pracy.
utworzenie poza aktywnością zawodową (amatorsko) – user-generated content stanowi przeciwieństwo publikacji przygotowywanych przez same firmy, dziennikarzy, pisarzy, reklamodawców itd. Nie jest on zatem tworzony w celach komercyjnych.
Fanpage jest specyficznym rodzajem strony na portalu społecznościowym Facebook, za pomocą której można promować firmę, markę, produkt, usługę lub osobę. Pozwala na zebranie fanów w jednym miejscu sieci internetowej. Obecnie większość firm posiada swój fanpage na Facebooku, co ułatwia prowadzenie działań reklamowych i marketingowych, organizowanie konkursów oraz rozpowszechnianie informacji branżowych. To doskonałe narzędzie wykorzystywane również przez celebrytów i blogerów do kontaktu ze swoimi fanami. Stanowi rodzaj wizytówki.
Blog (ang. web log – dziennik sieciowy)
rodzaj strony internetowej zawierającej odrębne, zazwyczaj uporządkowane chronologicznie wpisy. Blogi umożliwiają zazwyczaj archiwizację oraz kategoryzację i tagowanie wpisów, a także komentowanie notatek przez czytelników danego dziennika sieciowego. Ogół blogów traktowany jako medium komunikacyjne nosi nazwę blogosfery.
Mikroblog
rodzaj dziennika internetowego, w którym głównym nośnikiem informacji są krótkie wpisy mające zazwyczaj długość jednego zdania. Tak jak zwykłe blogi, mikroblog może oprócz wpisów tekstowych zawierać zdjęcia, klipy dźwiękowe czy filmowe; może być dostępny dla każdego lub wąskiej grupy wyselekcjonowanych przez autora czytelników.Główną ideą mikroblogów jest przekazywanie informacji, o czynności jaką się w danej chwili wykonuje, krótkich przemyśleń lub planów, które ma się zamiar zrealizować w najbliższym czasie. Możliwe jest także prowadzenie konwersacji pomiędzy użytkownikami, przy użyciu wpisów.
Google Trends
to publiczna witryna internetowa firmy Google Inc. , oparta na wyszukiwarce Google , która pokazuje, jak często dane hasło zostało wpisane w stosunku do łącznej liczby wyszukiwań w różnych regionach świata oraz w różnych językach. Oś pozioma głównego wykresu przedstawia czas (od 2004 r.), A pionowa to częstotliwość wyszukiwania hasła w odniesieniu do całkowitej liczby wyszukiwań na całym świecie
Google Analytics
internetowe narzędzie do analizy statystyk serwisów WWW, udostępniane przez firmę Google. Został stworzony na bazie systemu wykupionej przez Google firmy Urchin Software. Google udostępnił bezpłatną usługę Analytics w listopadzie 2005. Do połowy roku 2006 istniały ograniczenia co do liczby zakładanych kont i profili, obecnie system dostępny jest dla każdej osoby posiadającej konto w Google.